REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZAKŁADU LECZNICZEGO CENTRUM MEDYCZNE EMPATIA
§ 1. Podstawa działania
Centrum Medyczne Empatia jest zakładem leczniczym działającym na podstawie:
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
- Wpisu podmiotu leczniczego do rejestru zakładów wykonujących działalność leczniczą Nr księgi rejestrowej 000000266205, organ rejestrowy: Wojewoda małopolski, data wpisu do rejestru 15.09.2023; o nazwie Centrum Medyczne Empatia – Psychoterapia, Psychologia, Psychiatria, REGON: 120579369–00040
- wpisu podmiotu leczniczego do rejestru zakładów wykonujących działalność leczniczą Nr księgi rejestrowej 000000266257 organ rejestrowy: Wojewoda małopolski, data wpisu do rejestru 15. 09. 2023; o nazwie zakładu Centrum Medyczne Empatia-Seksuologia, REGON:141901260–00034
- umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy działalnością gospodarczą Centrum Psychoterapii Empatia Izabella Grzyb z siedzibą w Krakowie, ul. Szlak 8a/5, 31–161 Kraków a działalnością gospodarczą Centrum Seksuologii Empatia Magdalena Krzak z siedzibą w Krakowie, ul. Szlak 8a/5, 31–161 Kraków
- regulaminu organizacyjnego.
§ 2. Oznaczenie zakładu leczniczego
- Zakład leczniczy działa pod:
- działalnością gospodarczą Centrum Psychoterapii Empatia Izabella Grzyb z siedzibą w Krakowie, ul. Szlak 8a/5, 31–161 Kraków
- działalnością gospodarczą Centrum Seksuologii Empatia Magdalena Krzak z siedzibą w Krakowie, ul. Szlak 8a/5, 31–161 Kraków
- Centrum Psychoterapii Empatia Izabella Grzyb i Centrum Seksuologii Empatia Magdalena Krzak są wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i zwane są dalej „Zakładem”.
- Zakład leczniczy wykonuje działalność leczniczą w podmiocie leczniczym Centrum Medyczne Empatia, który może używać skrótu CM EMPATIA, zwanym dalej „CM EMPATIA”.
§ 3. Regulamin
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i porządek procesu udzielenia świadczeń zdrowotnych w Zakładzie leczniczym.
- Regulamin określa w szczególności:
- cele i zadania Zakładu leczniczego;
- strukturę organizacyjną Zakładu leczniczego;
- rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- proces udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym jego przebieg i miejsce udzielania świadczeń;
- organizację przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
- prowadzenie dokumentacji w Podmiocie leczniczym;
- wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej;
- prawa i obowiązki pacjenta, w tym prawa pacjenta w zakresie składania reklamacji;
- zasady współpracy z specjalistami;
- sposób kierowania jednostką
§ 4. Siedziba i miejsce udzielania świadczeń
- Siedzibą Zakładu leczniczego jest miasto Kraków, ul. Szlak 8a/5, 31–161 Kraków
- Świadczenia zdrowotne są udzielane:
- stacjonarnie, miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych są pomieszczenia mieszczące się pod adresem: ul. Szlak 8a/5, 31–161 Kraków
- zdalnie, tj. za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w rozumieniu art. 3 ust. 1 u.d.l.
- Zakład leczniczy może świadczyć specjalistyczne usługi zdrowotne na rzecz innych zakładów leczniczych zgodnie z zawartymi umowami.
§ 5. Cel i zadania
- Celem Zakładu leczniczego jest organizowanie i udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych – leczniczych usług specjalistycznych w zakresie zdrowia psychicznego, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz wykonywanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykorzystania wobec pacjentów wymagających świadczeń ambulatoryjnych.
- Do zadań Zakładu leczniczego należy:
- udzielanie ambulatoryjnych specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie zdrowia psychicznego, w tym w szczególności – diagnostyka, opiniowanie i leczenie;
- udzielanie indywidualnych i rodzinnych porad i konsultacji;
- działania edukacyjne, promocja zdrowia i działania mające na celu edukację i profilaktykę zdrowia;
- współudział w prowadzeniu badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia;
- współuczestniczenie w kształceniu osób do wykonywania zawodu psychologa, psychoterapeuty, seksuologa
§ 6. Rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- Zakład leczniczy wykonuje działalność leczniczą w postaci ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w dziedzinach:
- psychiatria dorosłych oraz dzieci i młodzieży
- seksuologia
- psychologia kliniczna
- psychoterapia
STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAKŁADU LECZNICZEGO; ORGANIZACJA ORAZ ZADANIA JEDNOSTKI I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 7. Struktura organizacyjna
- Strukturę organizacyjną CM EMPATIA stanowią:
- Kierownicy CM EMPATIA
- Koordynator recepcji
§ 8. Jednostka organizacyjna i jej zadania
- Jednostką organizacyjną Zakładu są Centrum Psychoterapii Empatia Izabella Grzyb oraz Centrum Seksuologii Empatia Magdalena Krzak.
- Do zadań jednostki organizacyjnej CM EMPATIA, należą w szczególności:
- realizacja świadczeń zdrowotnych i innych zadań CM EMPATIA przydzielonych w oparciu o postanowienia Regulaminu, ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz inne obowiązujące przepisy prawa oraz uchwały osób zarządzających Zakładem;
- inicjowanie działań służących skuteczniejszej realizacji zadań CM EMPATIA;
- prowadzenie bazy danych obejmującej sfery działalności Zakładu w zakresie działania danej jednostki organizacyjnej;
- przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji;
- realizowanie innych zadań, przypisanych zakładom leczniczymi i określonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
§ 9. Zakres czynności pracowników i współpracowników
- Szczegółowy zakres czynności pracownika Zakładu leczniczego określa umowa (zlecenie, o pracę) oraz indywidualny zakres czynności pracownika.
- Szczegółowy zakres czynności współpracownika Zakładu leczniczego określa umowa o świadczenie usług (b2b), sporządzona w związku z powierzeniem określonych czynności w CM EMPATIA
§ 10. Kierowanie Zakładem oraz współdziałanie wewnątrz Zakładu
- Zakładem kierują i reprezentują na zewnątrz Kierownicy CM EMPATIA
- Kierownikami CM Empatia są osoby prowadzące działalność gospodarczą wymienioną w § 2.
- Kierownicy oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach CM, obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Zakładu pod względem diagnostyczno-leczniczym i administracyjnym
- Współdziałanie odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH ORAZ ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W PRZYPADKU POBIERANIA OPŁAT
§ 11. Organizacja świadczeń zdrowotnych
- W przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych uwzględnia się:
- prawa i obowiązki pacjenta wynikające z obowiązujących przepisów prawa;
- wymogi określone w obowiązujących przepisach prawa;
- zasady wynikające z procedur i standardów postępowania wdrożonego w CM EMPATIA;
- zasady wynikające z obowiązujących standardów medycznych.
- Zakład i jego pracownicy zobowiązują się zachować w tajemnicy informację związaną z pacjentem, a uzyskaną w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
§ 12. Godziny otwarcia
- CM EMPATIA jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 21:00, w soboty od 8.00 do 14.00.
- Informacje o godzinach otwarcia CM EMPATIA są umieszczone na stronie internetowej https:/empatia-krakow.com.pl
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach otwarcia CM EMPATIA, w terminie i czasie wcześniej ustalonym z pracownikiem rejestracji lub specjalistą w trakcie rejestracji świadczenia.
§ 13. Rejestracja
- Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej:
a) w siedzibie CM EMPATIA;
b) telefonicznie;
c) mailowo;
d) poprzez stronę internetową
e) w przypadku niektórych specjalistów –przez portal znanylekarz.pl
- Pacjent zgłaszając się do CM EMPATIA w celu uzyskania świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest mieć przy sobie i okazać na wezwanie dokument potwierdzający tożsamość.
§ 14. Płatności za świadczenia zdrowotne
- Świadczenia zdrowotne udzielane przez Zakład leczniczym są dla pacjenta odpłatne.
- Świadczenia zdrowotne udzielane w Podmiocie leczniczym nie są refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
- Świadczenia zdrowotne są dla pacjenta nieodpłatne w przypadkach określonych w art. 15 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalność leczniczej.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem w ramach możliwości CM EMPATIA, w godzinach jego otwarcia.
§ 15. Wysokość opłat za świadczenia
- Zakład pobiera opłaty zgodnie z cennikiem w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego pacjentowi, który indywidualnie opłaca wizytę (wizyta prywatna).
- Wysokość aktualnych opłat określa cennik, znajdujący się na stronie www.empatia-krakow.com.pl. Informacje na temat cen można też uzyskać u pracownika rejestracji.
- Opłaty za usługi dostępne w Centrum mogą ulec zmianie. Pacjenci uczestniczący w cyklicznej psychoterapii są informowani o zmianach cennika przez psychoterapeutów, z co najmniej dwumiesięcznym wyprzedzeniem.
- Jeżeli w trakcie wizyty zostały zrealizowane dodatkowe świadczenia pacjent obowiązany jest zgłosić się w recepcji w celu uiszczenia należności.
§ 16. Zasady udzielania odpłatnych świadczeń zdrowotnych
- Spóźnienie pacjenta na wizytę będzie skutkowało skróceniem czasu jej trwania o długość spóźnienia.
- Jeśli na zaplanowaną sesję partnerską zjawia się tylko jeden z partnerów, terapeuta, w zależności od ustaleń przyjętych z parą, może odmówić prowadzenia sesji bez obecności obu partnerów, co nie zwalnia z opłaty za sesję.
- Wizyty, które nie odbywają się z powodu nieobecności specjalisty nie są płatne.
- W przypadku odwołania wizyty przez specjalistę w miarę możliwości jest proponowane spotkanie w innym terminie.
- W przypadku spóźnienia specjalisty sesja zostaje przedłużona o czas spóźnienia, lub czas ten zostaje odrobiony w innym, wspólnie ustalonym terminie.
- Brak obecności w procesie psychoterapii przez dwie kolejne wizyty przy jednoczesnym braku ich odwołania i braku płatności skutkuje zwolnieniem rezerwacji stałego terminu.
- W przypadku wizyt pierwszorazowych i konsultacji diagnostycznych oraz lekarskich, dwukrotna nieobecność przy jednoczesnym braku odwołania wizyt uniemożliwia kontynuację współpracy z naszym Centrum.
- Diagnostyka psychologiczna dzieci prowadzona jest według schematu zakładającego pierwszą wizytę rodziców bez dziecka (dla dzieci w wieku powyżej 3 r.ż. lub z dzieckiem (do 3 r. ż.). Na pierwszej wizycie rodzice zostają poinformowani o dalszym planie diagnostycznym oraz ilości koniecznych do odbycia wizyt, co różni się w zależności od zgłaszanych problemów oraz wieku dziecka.
- W przypadku agresywnego lub niezgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowywania się pacjenta, specjalista ma prawo odmówić realizacji usługi.
§ 17. Obowiązek niesienia pomocy w sytuacjach nagłych
- Zakład nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnić jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.
- Specjalista jest zobowiązany do nieodpłatnego udzielenia pomocy w przypadku zagrożenia życia pacjenta.
§ 18. Sposoby płatności
- Pacjent jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za wizytę.
- Płatności za wizyty stacjonarne odbywają się w Rejestracji, przed lub niezwłocznie po odbytej wizycie.
- Płatności za wizyty online odbywają się przed wizytą poprzez system płatności online lub przelewem i są warunkiem jej odbycia. Dane do przelewu oraz kwotę przekazuje Rejestracja lub specjalista prowadzący.
- Dostępnymi w CM EMPATIA formami płatności są:
a) gotówka;
b) karta płatnicza;
c) BLIK;
e) system płatności online
d) wpłaty na konto ( sytuacje szczególne)
- W przypadku płatności online za cykliczne sesje psychoterapeutyczne, dokonuje się jej jednorazowo za cały miesiąc z góry, w pierwszym tygodniu miesiąca.
- Nieopłacenie wizyty online przed terminem skutkuje jej nieodbyciem, co nie zwalnia z opłaty za nią. W trakcie cyklicznych spotkań terapeutycznych, w szczególnych sytuacjach istnieje możliwość omówienia braku płatności z terapeutą prowadzącym i ustalenia innego terminu płatności.
§ 19 Zasady odwoływania wizyt
- Jeżeli wizyta nie może się odbyć, należy ją odwołać przekazując informację Recepcji lub terapeucie prowadzącemu.
- Wizyta diagnostyczna (z wyłączeniem diagnostyki dzieci, psychiatrii dorosłych i dzieci, konsultacji przed psychoterapią) może być odwołana najpóźniej 24 godziny przed jej terminem. Odwołanie po tym terminie lub niepojawienie się na wizycie skutkuje koniecznością wniesienia pełnej opłaty, co wynika z konieczności zarezerwowania czasu specjalisty w tym terminie.
- Sesje w stałym procesie psychoterapii są płatne, również w przypadku nieobecności pacjenta, z wyjątkiem ustalonego z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem okresu urlopu. Dopuszczalne są dwie niepłatne nieobecności w ciągu roku.
- Zasady obecności i płatności mogą być ponadto ustalane indywidualnie z terapeutą i w zależności od sposobu pracy psychoterapeuty mogą nieco się różnić.
- Nieodbycie lub nieodwołanie sesji według powyższych zasad jest odpłatne niezależnie od jej przyczyny i od wydarzeń losowych.
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI ZAKŁADAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
§ 20. Współpraca z innymi zakładami
- W celu zapewnienia prawidłowości leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Zakład współdziała z innymi zakładami wykonującymi działalność leczniczą lub udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
- Współdziałanie z innymi zakładami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
PROWADZENIE DOKUMENTACJI W ZAKŁADZIE LECZNICZYM
§ 21. Sporządzanie dokumentacji
- Zakład prowadzi dokumentację dotyczącą organizacji i funkcjonowania Zakładu.
- Zakład prowadzi dokumentacją medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez płatnika innego niż pacjent – także zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń.
- Dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci elektronicznej, w systemie My Dr.
§ 22. Treść dokumentacji medycznej
- Dokumentację medyczną w Podmiocie prowadzi się zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- W przypadku konieczności poprawienia wpisu elektronicznego z zakończonej wizyty nie wolno modyfikować wpisu podstawowego, lecz należy utworzyć nowy wpis i wskazać, do której wizyty się odnosi. Każda zmiana wpisu musi zawierać wskazanie przyczyny modyfikacji.
- Wszelkie dokumenty, które wymagają pisemnego podpisu pacjenta (np. upoważnienie do udzielania informacji o stanie zdrowia), niezwłocznie przekazuje się po zakończeniu wizyty do rejestracji.
§ 23. Przechowywanie dokumentacji
- Zakład prowadzi i przechowuje dokumentację medyczną, o której mowa w § 26 ust. 1, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dokumentacja medyczna przechowywana jest w pomieszczeniach wykonywania świadczeń zdrowotnych ( prowadzenia działalności) przez CM EMPATIA a także na serwerach zewnętrznych systemu My Dr.
- Dokumentacja administracyjna i pracownicza przechowywana jest w pomieszczeniach siedziby CM EMPATIA.
- Dokumenty rachunkowe oraz dokumentację kadrową przechowuje zewnętrzne biuro rachunkowe.
§ 24. Rodzaje dokumentacji medycznej
- Zadaniem CM EMPATIA jest prowadzenie dokumentacji medycznej związanej z udzielaniem pacjentom świadczeń zdrowotnych. Od 15.09.2023 r. dokumentacja jest przechowywana w formie elektronicznej. Dokumentacja medyczna składa się z:
1) dokumentacji indywidualnej wewnętrznej;
2) dokumentacji indywidualnej zewnętrznej;
3) wewnętrznej dokumentacji zbiorczej.
- Dokumentację indywidualną wewnętrzną stanowi historia zdrowia i choroby pacjenta oraz oryginalne formularze testów psychologicznych.
- Dokumentację indywidualną zewnętrzną stanowią:
a) skierowania do szpitala lub innych zakładów zewnętrznych;
b) skierowania na badania diagnostyczne lub konsultacje;
c) zaświadczenia;
d) opinie lekarskie;
e) zwolnienia lekarskie;
f) opinie psychologiczne
- Wewnętrzną dokumentację zbiorczą stanowi w szczególności rejestr przyjętych pacjentów – w formie elektronicznej;
- CM EMPATIA prowadzi archiwum dokumentacji medycznej pacjentów.
- Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu CM EMPATIA udzieliło świadczenia zdrowotnego, stanowi własność Zakładu leczniczego i przechowywana jest w postaci elektronicznej.
§ 25. Udostępnianie dokumentacji medycznej
- Zakład udostępnia dokumentację medyczną pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym lub osobom przez nich upoważnionym, a także osobom bliskim oraz innym zakładom lub organom uprawnionym na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- do wglądu w CM EMPATIA;
- poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruków;
- na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych;
- wydanie kopii dokumentacji medycznej potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez specjalista/ psychologa/psychoterapeuty prowadzącego lub Kierownika placówki, pacjentowi lub osobie wskazanej jako upoważniona przez pacjenta, po wcześniejszym okazaniu dokumentu tożsamości i wypełnieniu wniosku o wydanie dokumentacji medycznej.
- Kopię dokumentacji medycznej udostępnia się na wniosek o wydanie dokumentacji. Zakład zobowiązany jest do wydania kopii dokumentacji medycznej bez zbędnej zwłoki. Maksymalny czas na udostępnienie dokumentacji medycznej (jako „sprawy” nieskomplikowanej szczególnie), zgodnie z art. 35 § 3 k.p.a., powinien trwać nie dłużej niż miesiąc.
- Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
- W przypadku wydania na żądanie uprawnionych organów i instytucji oryginałów dokumentacji medycznej w CM EMPATIA należy pozostawić kopię lub pełny odpis wydanej dokumentacji.
- Za udostępnianie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów, kopii albo wydruków Zakład nie pobiera opłaty
§ 26. Przekazywanie informacji i danych osobowych
- Zakres danych umieszczanych w indywidualnej i zbiorczej wewnętrznej dokumentacji medycznej prowadzonej przez CM EMPATIA określają odrębne przepisy.
- Ruch chorych może być rejestrowany za pomocą systemu ewidencji elektronicznej.
- Zbiory informacji sporządzone i utrwalone na komputerowych nośnikach informacji prowadzone są z zachowaniem selektywności dostępu do zbioru informacji, w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieuprawnionym oraz zapewniający ochronę przed zniszczeniem i utratą.
- Pacjent wyraża zgodę, aby specjaliści prowadzący wizyty w naszym Centrum mogli konsultować się w sprawie wspólnie prowadzonego pacjenta.
VI. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA; REKLAMACJE
§ 27. Prawa pacjenta
- Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych przysługują prawa określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
- Informacja o prawach pacjenta udostępniana jest w CM EMPATIA poprzez: okazanie przepisów ustawy na wniosek pacjenta.
§ 28. Prawo do informacji
- Pacjent ma prawo do uzyskania pełnej informacji na temat swojego stanu zdrowia z możliwością zadawania pytań i uzyskiwania wyczerpujących odpowiedzi.
- Pacjent, w tym małoletni po ukończeniu 16 roku życia, ma prawo do uzyskania od specjalisty informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
- Wizyta osoby małoletniej u specjalisty nie może odbyć się bez zgody opiekuna ustawowego, ale w celu wdrożenia leczenia musi być zgoda łączna tj. osoby małoletniej powyżej 16 r. ż. oraz opiekuna ustawowego.
- Udzielanie informacji innym osobom może mieć miejsce wyłącznie za zgodą pacjenta.
§ 29. Zgoda pacjenta
- Przeprowadzanie badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego może być wykonane po wyrażeniu zgody przez pacjenta na zasadach określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
- Zgoda pacjenta na niektóre świadczenia zdrowotne udzielana jest na formularzach zgody lub w formie elektronicznej.
§ 30. Obowiązki specjalisty w zakresie informowania
- Obowiązkiem specjalisty jest udzielić pacjentowi wszelkich informacji niezbędnych do świadomego wyrażenia zgody na poszczególne świadczenia zdrowotne.
- W przypadku, w którym pacjent odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom zdrowotnym, specjalista obowiązany jest poinformować pacjenta o negatywnych następstwach, które mogą wyniknąć z niewykonania świadczenia. Jeżeli pacjent nadal odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom leczniczym zleconym przez specjalista, specjalista ma prawo zwrócenia się do pacjenta o złożenie stosownego oświadczenia na piśmie.
§ 31. Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim
- Pacjent do momentu ukończenia 18 roku życia korzysta ze świadczeń zdrowotnych jedynie w obecności przedstawiciela ustawowego.
- Pacjent może być przyjęty na planową wizytę w obecności opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to zgodę w formie pisemnej lub ustnej.
- Pacjent pomiędzy 16 a 18 rokiem życia może być przyjęty bez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to pisemną zgodę.
§ 32. Dokumentowanie zgody
Wszystkie okoliczności związane z udzieleniem zgody przez pacjenta lub jej odmową podlegają wpisowi do historii pacjenta.
§ 33. Informacje dla pacjenta
- Zakład leczniczy informuje pacjenta, że warunkami ustalenia rzeczywistego stanu zdrowia pacjenta są:
- udzielanie prawdziwej i możliwie pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, dolegliwościach, objawach i okolicznościach ich powstania bądź odczuwania;
- okazywanie na wezwanie specjalista wyników badań lub dokumentacji medycznej z innych zakładów leczniczych;
- w razie potrzeby wykonywanie zalecanych badań diagnostycznych.
- Zakład leczniczy informuje pacjenta, że warunkiem skuteczności leczenia jest przestrzeganie zaleceń specjalisty.
- Zakład leczniczy informuje, że nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wartościowe należące do pacjenta, w tym okrycia wierzchnie.
§ 34. Obowiązki pacjenta
- Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie regulaminu Zakładu leczniczego;
- przestrzeganie zakazów obowiązujących w CM EMPATIA;
- przestrzeganie zasad higieny osobistej;
- stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym;
- posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- szanowanie mienia Zakładu leczniczego:
- zachowanie stosownej ciszy w poczekalni w trakcie oczekiwania na wizytę.
- Pacjent może zostać zobowiązany przez pracownika recepcji lub osobę z personelu medycznego do okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość. W razie braku okazania lub odmowy okazania takiego dokumentu personel może odmówić zarejestrowania na wizytę lub przeprowadzenia wizyty.
- Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i personelu medycznego. Zabrania się prowadzenia rozmów telefonicznych w czasie wizyt.
§ 35. Zakazy
- Zakazuje się na terenie CM EMPATIA prowadzenia wszelkiej działalności akwizycyjnej i handlowej bez uzyskania uprzedniej zgody kierownictwa CM EMPATIA.
- Zakazuje się palenia tytoniu, w tym papierosów elektronicznych, spożywania alkoholu oraz używania jakichkolwiek środków psychoaktywnych na terenie CM EMPATIA.
- Zakazuje się wprowadzania zwierząt na teren CM EMPATIA z wyjątkiem psa asystującego osobie niewidomej.
§ 36. Reklamacje
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych w CM EMPATIA, ma prawo do złożenia reklamacji.
- Reklamacje składa się w formie pisemnej, ustnej w rejestracji/telefonicznie lub na adres mailowy sekretariat@empatia-krakow.pl.
- Odpowiedź na reklamację jest udzielana listownie lub mailowo w terminie 14 dni roboczych od dnia złożenia reklamacji, z zastrzeżeniem ust. 4.
- W sprawach zawiłych lub w przypadkach wymagających podjęcia czynności wyjaśniających albo skierowania wystąpienia do innych jednostek lub instytucji odpowiedź na reklamację powinna być udzielona w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia reklamacji. W wyjątkowych przypadkach termin ten może być przedłużony na okres do 2 miesięcy.
ZASADY WSPÓŁPRACY ZE SPECJALISTAMI
§ 37. Obowiązki osób wykonujących zawody medyczne
Obowiązkiem osób wykonujących zawody medyczne jest w szczególności:
- punktualne rozpoczynanie pracy zgodnie z ustalonym grafikiem wizyt:
- informowanie kierownictwa oraz sekretariatu o planowanych nieobecnościach w pracy z minimum 2‑tygodniowym wyprzedzeniem;
- prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi Zakładu leczniczego;
- weryfikacja grafiku wizyt w celu wykluczenia możliwości pominięcia pacjenta umówionego na wizytę:
- informowanie na piśmie o problemach powstałych przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, w tym o sporach z pacjentami w związku z wykonywanymi świadczeniami zdrowotnymi;
- stosowanie się do zasad bezpieczeństwa systemu IT CM EMPATIA (logowanie, wylogowywani się po zakończeniu wizyty oraz nieprzekazywanie danych logowania osobom trzecim);
- weryfikowanie tożsamości pacjenta zgłaszającego się na wizytę;
- informowanie pacjentów o dopłatach za wykonane dodatkowo świadczenia i konieczności ich uiszczania;
- stały rozwój kompetencji, uczestniczenie w superwizjach, zebraniach i szkoleniach organizowanych przez CM EMPATIA.
- Uczestniczenie w superwizjach indywidualnych przez osoby prowadzące procesy psychoterapeutyczne
§ 38. Zakazy dotyczące osób wykonujących zawody medyczne
Osobom wykonującym zawody medyczne nie wolno:
- pobierać jakichkolwiek dodatkowych opłat od pacjentów lub ich rodzin z tytułu wykonywania świadczeń zdrowotnych, poza płatnością w recepcji;
- przyjmować przedstawicieli handlowych firm farmaceutycznych bez uprzedniej zgody kierownictwa CM EMPATIA
- udzielać świadczeń zdrowotnych pacjentom niezarejestrowanym, z wyjątkiem sytuacji, o których mowa w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach specjalista:
- przekazywać jakichkolwiek danych pacjentów do zakładów lub osób trzecich niewspółpracujących z CM EMPATIA
SPOSÓB KIEROWANIA JEDNOSTKĄ I KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI ZAKŁADU LECZNICZEGO
§ 39. Kierowanie zakładem leczniczym
- Kierowanie Zakładem leczniczym należy do kompetencji Kierowników placówki.
- Kierownik CM EMPATIA na podstawie stosownych umów lub pełnomocnictw może powierzyć kierowanie zakresem prac organizacyjnych placówki wskazanym pracownikom.
- Do kompetencji osób zarządzających Zakładem leczniczym należy:
- Zapewnianie merytorycznego nadzoru nad pracą zespołu, poprzez ustalanie standardów zgodnych z aktualną wiedzą, a także udzielanie wsparcia merytorycznego członkom zespołu;
- reprezentowanie Zakładu na zewnątrz;
- prowadzenie bieżących spraw Zakładu związanych z administrowaniem i organizacją jego pracy;
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Zakładu leczniczego – zgodnie z jego celem i strategią
- koordynowanie i nadzorowanie pracy poszczególnych pracowników w celu osiągnięcia przez ośrodek jak najlepszej efektywności i zamierzonych wyników;
- kształtowanie dobrego imienia i pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników oraz na rynku;
- podejmowanie decyzji w sprawach współpracy gospodarczej z innymi zakładami;
- podejmowanie decyzji w sprawach związanych z nawiązywaniem, zmianą i rozwiązywaniem stosunku pracy;
- kierowanie pracą podległego personelu;
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Zakładu.
- Nasze Centrum zobowiązuje się do regularnego dbania o wysokie standardy leczenia poprzez superwizję zespołu, prowadzoną przez uprawnioną do tego osobę spoza placówki, uczestnictwo w szkoleniach aktualizujących wiedzę specjalistyczną oraz zebrania zespołu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 40. Zagadnienia dodatkowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez osoby zarządzające Zakładem leczniczym.
- Z treścią Regulaminu zostają zapoznani wszyscy pracownicy Zakładu leczniczego.
- Zmiany Regulaminu będą wprowadzone pisemnie i podawane do wiadomości pracowników i pacjentów