Diagnostyka obejmuje kilka wizyt i oparta jest na systemie zespołowym, który polega na zbadaniu dziecka przez kilku specjalistów, różnymi procedurami. Pierwszym etapem jest zebranie przez psychologa klinicznego dzieci i młodzieży dokładnego wywiadu rozwojowego i objawowego od rodzica (lub rodzica i nastolatka w wieku 16+). Na tym etapie ważne jest dostarczenie całej dotychczasowej dokumentacji dziecka, jeśli ona jest (konsultacje – głównie psychiatryczne, psychologiczne, neurologiczne, badanie EEG). Kolejno przeprowadzona jest konsultacja psychologiczna – badanie dziecka, z oznaczeniem poziomu funkcjonowania intelektualnego, które konieczne jest do postawienia ostatecznej diagnozy. Na następnym etapie przeprowadzamy – w dwie osoby, co jest zgodne z zaleceniami autora testu – badanie ADOS‑2. To ustrukturyzowana procedura, czuła na cechy atypowości. Z badania otrzymujemy ocenę ilościową w postaci wartości liczbowej, która wskazuje poziom nasilenia objawów oraz ocenę jakościową, wskazującą na obszary trudności oraz zasobów dziecka. Kolejno odbywa się badanie psychiatryczne – wspólnie rodzica z dzieckiem. Po zebraniu informacji z wywiadu oraz kilku badań z kilkoma specjalistami – nasz zespół, poza pacjentem i jego rodzicami, przeprowadza spotkanie konsyliarne, w trakcie którego zbiera wszystkie dane i ustala ostateczną diagnozę oraz zalecenia, a także przygotowuje je w formie pisemnej, które na ostatniej wizycie są przekazywane rodzicom. Nasi specjaliści mają doświadczenie w diagnostyce dzieci i młodzieży – zarówno tej gabinetowej, jak i oddziałowej – wszyscy byli albo wciąż są pracownikami Oddziału Psychiatrycznego w Dziecięcym Szpitalu im. Św. Ludwika w Krakowie.
Specjaliści pracujący w zespole diagnozującym w kierunku spektrum autyzmu:
dr n. med. Lech Popiołek, specjalista psychiatra dzieci i młodzieży
lek. Paulina Cofór-Pińkowska, specjalista psychiatra dzieci i młodzieży